Enquête
Gemiddeld geeft u ons een 8,3 en daar zijn we heel trots op! Opmerkingen als “mooi gebouw, prima geholpen, fijne medewerkers” en “zo blij met jullie”: daar worden wij ook heel blij van. De telefonische bereikbaarheid wordt gewaardeerd met een 8,1 en de gesprekken met de huisartsen zelfs met een 9!
Maar er zijn ook kritische opmerkingen, waar wij graag mee aan de slag gaan. Het grootste aandachtspunt is de matige privacy aan de balie. Dit probleem had al onze aandacht, maar kon door het gebruik van mondkapjes en corona-schermen niet goed geanalyseerd worden. Daarom wordt er op dit moment geluidsonderzoek gedaan door een ingenieur die ons van adviezen zal voorzien. Deze adviezen zullen we komend jaar gaan uitvoeren. Zo hoeft u niet meer bang te zijn dat er delen van uw gesprek opgevangen kunnen worden door andere patiënten. Want privacy vindt u, maar wij net zo, belangrijk.
Hoewel het uit de cijfers niet helemaal blijkt, maar we wel uit enkele opmerkingen destilleren, is dat het gewenst wordt om de telefonische bereikbaarheid van onze praktijk te verbreden. Dat begrijpen we wel. Natuurlijk is het fijn en klantvriendelijk als u op elk moment kan bellen voor bijvoorbeeld het maken van een afspraak of het opvragen van een uitslag. Helaas kunnen we deze wens niet uitvoeren. Onze assistentes hebben ongestoord de tijd nodig voor werkzaamheden die opperste concentratie vergen en we hebben tijd nodig om te kunnen overleggen, over ingewikkelde hulpvragen, lastige medicijnkwesties of om zaken af te stemmen. Tot slot vinden wij het belangrijk om samen koffie te drinken en te lunchen. Net als iedereen hebben wij pauze nodig om op te laden en u zo weer van goede zorg te voorzien! We voldoen overigens aan de door onze beroepsgroep opgelegde normen van telefonische bereikbaarheid.
Wat we wel willen doen, is de digitale bereikbaarheid verbeteren. Momenteel kunt u al met een PGO (een deel van) uw medisch dossier inzien, u kunt een videobel-afspraak plannen, en u kunt een foto van bijvoorbeeld een raar plekje opsturen per veilige mail. Maar met het patiëntenportaal kunt u in de toekomst ook afspraken maken en beveiligd e-mailen met ons. Omdat er regionaal overgestapt wordt op een ander huisartseninformatiesysteem (HIS) en het patiëntenportaal gekoppeld is aan een bepaald type HIS, zullen we dit pas kunnen realiseren als we die overstap gaan maken.
Tot slot wordt de praktijksluiting in vakanties nog genoemd als verbeterpunt. Ook dat begrijpen we en zouden wij zelf ook heel graag willen optimaliseren. Met name vanwege de goede (en al tientallen jaren bestaande) samenwerking met onze huisartscollega’s in Oldenzaal, zit dat er echter voorlopig niet in. De grote hoeveelheid werk die op de schouders komt van de niet-vakantie vierende huisarts én de werkzaamheden die een apotheek met zich meebrengt, maken het extra bezwaarlijk om in de vakanties open te blijven. Wij zijn al heel tevreden met 46 weken apotheek & huisartsenpraktijk in een dorp als De Lutte, maar we blijven kijken naar mogelijkheden voor verbetering!